Menu
ingeklapt

De chat is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 13:00 en 16:00 uur. Is de chat offline? Stel uw vraag via ons contactformulier.

Afbeelding van de omslag van het boek ConcordiaDe eerste stoombootdienst die Arnhem aandeed, kwam er in 1826. Het stoomschip van die dienst had de naam 'Stad Arnhem'. De Gelderse hoofdstad aan de Nederrijn groeide in de 19e eeuw uit tot een belangrijk knooppunt van rivierstoomboten. Directeur van Gend en Loos in Arnhem, Reindert H. Haentjens, richtte in 1877 de stoombootonderneming Concordia op. Het bedrijf maakte pieken en dalen mee. In 1958 viel het doek voor Concordia, nadat de NS in 1942 de aandelen van de rederij had gekocht.

Deze feiten staan te lezen in Aart Bijls boek Stoomboot-onderneming Concordia te Arnhem (1877-1958). Historicus Aart Bijl promoveerde in 1997 met een proefschrift over de waterstaatkundige en sociaaleconomische ontwikkelingen in de westelijke Tielerwaard. Hij specialiseerde zich onder meer op het terrein van het (historische) verkeer en vervoer. De auteur gaat in zijn boek niet alleen gedetailleerd in op de geschiedens van de stoombootonderneming Concordia, maar ook op die van haar concurrenten. 

De oprichter van Concordia verzorgde ook boottochten naar de bekende uitspanning de Westerbouwing in Oosterbeek, een populaire bestemming: "De boten waren soms zo vol, dat langzaam moest worden gevaren om de conducteur de gelegenheid te geven iedereen te voorzien van een reisbiljet." Er kwam zelfs een salonstoomjacht met dezelfde naam als de bekende horecagelegenheid. 

De auteur dook voor zijn boek ook in de collectie van het Gelders Archief en maakte onder meer gebruik van het secretarie-archief van de gemeente Arnhem, de Handelsregisters van de Kamer van Koophandel en het archief van Gemeentewerken Arnhem. Ook publiceerde hij afbeeldingen uit onze collectie in zijn boek.

Aart Bijl. Stoomboot-onderneming Concordia te Arnhem (1877-1958). Zaltbommel, 2018. ISBN 978-90-824240-2-7.