Menu

De chat is beschikbaar op maandag t/m donderdag van 13.00 tot 16.00. Toch snel antwoord? Stel uw vraag via MijnStudiezaal!

In de 19e en de eerste helft van de 20e eeuw krioelde het in Nederland van de stoombootdiensten voor reizigers. Gorinchem blijkt in die periode een essentieel knooppunt te zijn geweest in het passagiersvervoer over water.

Historicus Aart Bijl belicht de Gorinchemse geschiedenis van de vervoersverbindingen over water vanaf het begin tot het einde. In 1824 neemt de Nederlandse Stoomboot Maastschappij deze Zuid-Hollandse stad op in haar dienstregeling. Vooral na 1850 stijgt het belang van Gorinchem in het passagierstransport over water toe. De kolenprijs duikt naar beneden en zakenlui en reders zien economisch heil in het oprichten van stoombootdiensten over de rivieren. De stad telde maar liefst 25 stoombootrederijen. Na 1900 verliezen de passagiersvervoerders steeds meer terrein aan de trein en de auto.

Bijl sluit af met een zwarte conclusie: "Met het stoppen van de Gorinchemse rederijen verdween ook veel werkgelegenheid uit de stad...Dat in een crisistijd met donkere politieke wolken uit Duitsland aan de horizon". De auteur raadpleegde voor zijn onderzoek bij het Gelders Archief de bestanden van Gedeputeerde en Provinciale Staten.

Aart Bijl. Gorinchem, Knooppunt in het reizigersvervoer over water. Gorinchemse stoombootdiensten en hun concurrenten 1825-1935. Zaltbommel, 2017. ISBN/EAN: 9789082424010