Menu

De chat is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 13:00 en 16:00 uur. Is de chat offline? Bekijk onze Veelgestelde vragen of stel uw vraag via ons contactformulier.

Welke overheden zijn op grond van de Archiefwet verplicht hun analoge en digitale archieven na twintig jaar over te brengen naar het Gelders Archief?

  • Provincie Gelderland
  • Rijksoverheidsinstellingen in Gelderland
  • Zelfstandige bestuursorganen in Gelderland
  • Gemeenten Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal en Overbetuwe

De archieven moeten bij overbrenging in goede, geordende en toegankelijke staat zijn. 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., t. 026 352 16 00.

Team Advies en Toezicht

Het team Advies en Toezicht van het Gelders Archief adviseert over en houdt toezicht op de informatiehuishouding van aangesloten partners in de provincie Gelderland. Voor meer informatie over hoe wij adviseren over informatiehuishouding en toezicht houden op informatiebeheer, bekijk het Advies- en Toezichtsbeleid. Een overzicht van de diensten en producten die het team Advies en Toezicht levert is te vinden in onze Producten- en dienstencatalogus (PDC).

Toezicht

De algemeen directeur van het Gelders Archief oefent als gemeentearchivaris toezicht uit op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeenten, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar het Gelders Archief. De algemeen directeur oefent daarnaast toezicht uit op het archiefbeheer van verschillende openbare lichamen die in de regio Arnhem zijn gevestigd.

Uitbesteding van taken

Wanneer een overheid er voor kiest om publiekrechtelijke taken geheel of gedeeltelijk onder te brengen bij een samenwerkingsverband, horen daar ook afspraken over de inrichting en uitvoering van het archiefbeheer bij. Het Gelders Archief heeft hiervoor een checklist opgesteld, die daarbij kan worden gebruikt als leidraad (stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. om een invulbare variant van de checklist te ontvangen). Bij deze checklist horen twee bijlagen: (1) Dossier Afspraken en Procedures (DAP) Informatie- en Archiefbeheer RUD Utrecht en (2) DVO en SLA bij de uitbesteding van de ICT taak (Gemeente Overbetuwe en gemeente Lingewaard).

Uitvoering van het vernietigingsproces

Overheden voeren wettelijke taken uit waarbij archiefbescheiden worden gecreĆ«erd. Een deel van deze archiefbescheiden moet blijvend bewaard worden. Een ander deel behoort tijdig volgens de geldende selectielijst vernietigd te worden. Voorstellen tot vernietiging worden door het Gelders Archief getoetst, voordat er een machtiging tot vernietiging wordt afgegeven. In de procesbeschrijving vernietiging analoge archiefbescheiden en de procesbeschrijving vernietiging digitale archiefbescheiden leest u hoe het vernietigingsproces voor analoge of digitale archiefbescheiden in zijn werk gaat en welke rol het Gelders Archief hier in speelt.

Actuele informatie voor medewerkers van overheden

Instellingen:

1/1

Contact

location Westervoortsedijk 67-D
     6827 AT Arnhem
     (parkeerplaats aan de
     Mercatorweg)

E-mail Contactformulier
Telefoon  Telefoon
calender2 Openingstijden studiezaal