Menu

De chat is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 13:00 en 16:00 uur. Is de chat offline? Stel uw vraag via ons contactformulier.

Wilt u archief overdragen? Stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met daarin nadere informatie over het archief (archiefvormer, omvang, datering, wat voor soort stukken) en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Zonder afspraak nemen wij geen archieven aan.

Welke particuliere archieven nemen wij op?

Welke criteria gebruiken wij voor het opnemen van archieven van particulieren (personen, families, verenigingen, stichtingen of bedrijven)?

Voor Gelderland:

  • Een betekenisvolle aanvulling op overheidsarchieven, bijvoorbeeld omdat de taken van de particulieren in het verlengde liggen van de overheidstaken of omdat de archieven aspecten van de samenleving belichten die niet in overheidsarchieven naar voren komen.
  • Afkomstig van particulieren met een regionale (ruimer dan één gemeente) actieradius.
  • Zaken die specifiek zijn voor de provincie Gelderland:
    • Gelderse families, kastelen, huizen en landgoederen;
    • regiospecifieke bedrijfstakken: energie, papier, steenfabricage en ijzerverwerking;
    • landbouw, natuurbeheer en bosbouw;
    • recreatie en toerisme;
    • waterstaat;
    • cultuur en kunst;
    • tweede wereldoorlog.

Voor de gemeenten Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal en Overbetuwe:

  • Het lokale aspect speelt nadrukkelijk een rol. 

Mode en vormgeving: we besteden speciale aandacht aan archieven uit deze sectoren.

Welke voorwaarden stellen wij aan de opname van archieven?

Wij nemen zowel fysieke (bijvoorbeeld papier) als digitale archieven op.

Aan welke eisen moeten fysieke particuliere archieven en documentatiecollecties als wij ze opnemen?

  • Onbelangrijke stukken zijn verwijderd (wij adviseren daarover).
  • Geordend en voorzien van beschrijvingen.
  • Verpakt in zuurvrij verpakkingsmateriaal.
  • Geen metalen en andere hechtingsmiddelen.
  • Beschikbaar voor het publiek.

Aan welke eisen moeten digitale particuliere archieven en documentatiecollecties als wij ze opnemen?

  • Onbelangrijke bestanden zijn verwijderd (wij adviseren daarover).
  • Een logische ordeningsstructuur.
  • Voorzien van logische beschrijvingen.
  • Opgemaakt in gangbare bestandsformaten.
  • Aangeboden op een gangbare drager.
  • Beschikbaar voor het publiek.

Bij overdracht sluiten wij een een overeenkomst, waarin ondermeer eigendom, duur, openbaarheid, uitlening en beheer aan bod komen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Corine Boonstra (relatiebeheerder particulieren), mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., tel.nr. 026 352 16 00

Zie ook het Informatieblad overdracht archief door particulieren.

Inventariseren

Inventariseren

1/2
Depot

Depot

2/2