Menu

De chat is beschikbaar op maandag t/m donderdag van 13.00 tot 16.00. Toch snel antwoord? Stel uw vraag via MijnStudiezaal!

In de maanden april en mei neemt het Gelders Archief alleen in beperkte mate particuliere archieven, documentatie en AV collecties op. Verzoeken om materiaal op te nemen, worden in deze maanden alleen per e-mail afgehandeld, niet per telefoon. Mail ons: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Welke particuliere archieven nemen wij op?

Welke criteria gebruiken wij voor het opnemen van archieven van particulieren (personen, families, verenigingen, stichtingen of bedrijven)?

Voor Gelderland:

  • een betekenisvolle aanvulling op overheidsarchieven, bijvoorbeeld omdat de taken van de particulieren in het verlengde liggen van de overheidstaken of omdat de archieven aspecten van de samenleving belichten die niet in overheidsarchieven naar voren komen
  • afkomstig van particulieren met een regionale (ruimer dan één gemeente) actieradius
  • zaken die specifiek zijn voor de provincie Gelderland
         - Gelderse families, kastelen, huizen en landgoederen
         - regiospecifieke bedrijfstakken: energie, papier, steenfabricage en ijzerverwerking
         - landbouw, natuurbeheer en bosbouw
         - recreatie en toerisme
         - waterstaat
         - cultuur en kunst

Voor de gemeenten Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal en Overbetuwe:
Het lokale aspect speelt nadrukkelijk een rol. 

Mode en vormgeving: we besteden speciale aandacht aan archieven uit deze sectoren.

Voorwaarden opname

Wij nemen zowel fysieke (bijvoorbeeld papier) als digitale archieven op.
Aan welke eisen moeten fysieke particuliere archieven en documentatiecollecties als wij ze opnemen?

  • onbelangrijke stukken zijn verwijderd (wij adviseren daarover)
  • geordend en voorzien van beschrijvingen
  • verpakt in zuurvrij verpakkingsmateriaal
  • geen metalen en andere hechtingsmiddelen
  • beschikbaar voor het publiek

Aan welke eisen moeten digitale particuliere archieven en documentatiecollecties als wij ze opnemen?

  • onbelangrijke bestanden zijn verwijderd (wij adviseren daarover)
  • een logische ordeningsstructuur
  • voorzien van logische beschrijvingen
  • opgemaakt in gangbare bestandsformaten
  • aangeboden op een gangbare drager
  • beschikbaar voor het publiek

Bij overdracht sluiten wij een een overeenkomst, waarin ondermeer eigendom, duur, openbaarheid, uitlening en beheer aan bod komen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Corine Boonstra (relatiebeheerder particulieren), mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., t. 026 352 16 00

Informatieblad 'infoblad_particulieren_2016.pdf'.

1/1