0016 Gewestelijke besturen in de Bataafs-Franse tijd
Inventaris
15.2. Prefectuur van het Departement van de Boven-IJssel, 1812-1813
15.2.16. Verkeer en waterstaat
N.B. De verschillende overheidstaken die onder de begrippen Verkeer en Waterstaat gerangschikt worden, werden met uitzondering van het postwezen in het Franse keizerrijk behartigd door de "Service des Ponts et Chaussées, Navigation Intérieure, Ouvrages à la Mer etc", kortweg de "Service des Ponts et Chaussées " of Dienst van de Bruggen en Wegen. De dienst stond onder leiding van een Directeur-generaal en was een onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. In de Hollandse departementen werd de bestaande waterstaatsorganisatie aanvankelijk gehandhaafd (art. 39-44 van het Keizerlijk Decreet van 18 oktober 1810), maar door de invoering van de Franse wetgeving per 1 maart 1811 en door latere decreten gewijzigd en meer op Franse leest geschoeid.
N.B. De verschillende overheidstaken die onder de begrippen Verkeer en Waterstaat gerangschikt worden, werden met uitzondering van het postwezen in het Franse keizerrijk behartigd door de "Service des Ponts et Chaussées, Navigation Intérieure, Ouvrages à la Mer etc", kortweg de "Service des Ponts et Chaussées " of Dienst van de Bruggen en Wegen. De dienst stond onder leiding van een Directeur-generaal en was een onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. In de Hollandse departementen werd de bestaande waterstaatsorganisatie aanvankelijk gehandhaafd (art. 39-44 van het Keizerlijk Decreet van 18 oktober 1810), maar door de invoering van de Franse wetgeving per 1 maart 1811 en door latere decreten gewijzigd en meer op Franse leest geschoeid.
15.2.16.1. Organisatorische en personele aangelegenheden
15.2.16.14. Wegen en bruggen
N.B. Drie Keizerlijke Decreten, van 21 oktober en 16 december 1811 en van 17 januari 1813, gaven nadere organisatorische bepalingen over het beheer en onderhoud van de wegen.
De grote doorgaande routes werden keizerlijke wegen, in drie klassen ingedeeld. Alle andere wegen waren departementale of gemeentewegen. Alle wegen werden verdeeld in kantons, d.w.z. baanvakken die zoveel mogelijk moesten liggen tussen de wisselplaatsen voor de postpaarden. Kantonniers waren in die baanvakken belast met het toezicht. Het onderhoud van de keizerlijke wegen van de 1e en 2e klasse werd door het rijk betaald, dat van de wegen van de 3e klasse door het rijk en het departement gezamenlijk.
Door het departement van de Boven-IJssel liepen twee keizerlijke wegen, nr. 19 van de 2e klasse van Parijs naar Groningen, over Elst, Arnhem, Dieren en Zutphen en nr. 203 van de derde klasse van Amsterdam naar Hamburg over Utrecht, Amersfoort, Apeldoorn en Deventer. Zes wegen in het departement golden als departementale wegen: nr. 1 van Arnhem naar Düsseldorf over Westervoort, Duiven en Zevenaar; nr. 2 van Arnhem naar Den Haag/Amsterdam over Heelsum, Renkum en Wageningen; nr. 3 van Dieren naar Munster over Doesburg, Drempt, Keppel, Zelhem, Landweer en Aalten; nr. 4 van Elst naar Tiel over Valburg, Andelst, Dodewaard, Ochten en IJzendoorn; nr. 5 van Tiel naar Utrecht over Avezaath en nr. 6 van Zutphen naar Apeldoorn over Voorst.
Briefwisselingen met de maire van Arnhem en de Onderprefect van Arnhem over de behandeling van het verzoekschrift van T. de Smeth, eigenaar van het landgoed Sonsbeek, om afsluiting van een verbindingsweg tussen de weide De Wiltbaan en het landgoed De Zijp, 1812-1813.
N.B. Drie Keizerlijke Decreten, van 21 oktober en 16 december 1811 en van 17 januari 1813, gaven nadere organisatorische bepalingen over het beheer en onderhoud van de wegen.
De grote doorgaande routes werden keizerlijke wegen, in drie klassen ingedeeld. Alle andere wegen waren departementale of gemeentewegen. Alle wegen werden verdeeld in kantons, d.w.z. baanvakken die zoveel mogelijk moesten liggen tussen de wisselplaatsen voor de postpaarden. Kantonniers waren in die baanvakken belast met het toezicht. Het onderhoud van de keizerlijke wegen van de 1e en 2e klasse werd door het rijk betaald, dat van de wegen van de 3e klasse door het rijk en het departement gezamenlijk.
Door het departement van de Boven-IJssel liepen twee keizerlijke wegen, nr. 19 van de 2e klasse van Parijs naar Groningen, over Elst, Arnhem, Dieren en Zutphen en nr. 203 van de derde klasse van Amsterdam naar Hamburg over Utrecht, Amersfoort, Apeldoorn en Deventer. Zes wegen in het departement golden als departementale wegen: nr. 1 van Arnhem naar Düsseldorf over Westervoort, Duiven en Zevenaar; nr. 2 van Arnhem naar Den Haag/Amsterdam over Heelsum, Renkum en Wageningen; nr. 3 van Dieren naar Munster over Doesburg, Drempt, Keppel, Zelhem, Landweer en Aalten; nr. 4 van Elst naar Tiel over Valburg, Andelst, Dodewaard, Ochten en IJzendoorn; nr. 5 van Tiel naar Utrecht over Avezaath en nr. 6 van Zutphen naar Apeldoorn over Voorst.
Briefwisselingen met de maire van Arnhem en de Onderprefect van Arnhem over de behandeling van het verzoekschrift van T. de Smeth, eigenaar van het landgoed Sonsbeek, om afsluiting van een verbindingsweg tussen de weide De Wiltbaan en het landgoed De Zijp, 1812-1813.
6247-0001 [De buurtweg tussen Sonsbeek en de Zyp, gelegen op een strook grond buiten Arnhem gelegen tussen de vijver van het landgoed Sonsbeek, het landgoed de Zyp, de Schelmseweg, Kranevelds Cam en de Wiltbaan, evenals een perceel heide], [1813]
Titel:
[De buurtweg tussen Sonsbeek en de Zyp, gelegen op een strook grond buiten Arnhem gelegen tussen de vijver van het landgoed Sonsbeek, het landgoed de Zyp, de Schelmseweg, Kranevelds Cam en de Wiltbaan, evenals een perceel heide]
Maker:
F. Beyerinck
Uitleg auteursrechten:
Op dit werk rusten geen auteursrechten meer. U mag het werk zonder toestemming kopiëren, distribueren, vertonen, opvoeren, wijzigen of van het werk afgeleid materiaal maken alsmede gebruiken voor commerciële doeleinden. Public Domain Mark 1.0 licentie Disclaimer
Het Gelders Archief stelt een bronvermelding op prijs: Gelders Archief: [toegangsnummer] - [inventarisnummer], [indien bekend: naam maker/fotograaf], Public Domain Mark 1.0 licentie.
Het Gelders Archief stelt een bronvermelding op prijs: Gelders Archief: [toegangsnummer] - [inventarisnummer], [indien bekend: naam maker/fotograaf], Public Domain Mark 1.0 licentie.
Plaats:
Arnhem, gemeente
Datering:
[1813]
Plaats van uitgave:
[Z.pl]
Techniek:
Handschrift
Math. gegevens:
[Schaal ca. 1:2900]
Vorm:
1 kaart
Afmeting:
23 x 54 cm
Annotatie:
Het westen boven. 100 Rijnlandse roeden= 130 mm. Door de eigenaar van Sonsbeek en de Wildbaan werd afsluiting verzocht van de buurtweg. Gemerkt "Plan no. I"
Aanv. materiaal:
Met aangehechte toelichting betreffende deze kaart en de aangehechte kaart gemerkt "Plan no. I" in 0016 Bataafs Frans archief K25
Signatuur:
0016 Bataafs Frans archief 6247
laatste wijziging 01-05-2018
1 gedigitaliseerd