0016
Gewestelijke besturen in de Bataafs-Franse tijd
Inleiding
-- De Landschap in Gelderland, 1795-1798
N.B. De Staten van de drie kwartieren in Gelderland hielden in de regel tweemaal per jaar gecombineerde vergaderingen, de Landdagen, resp. in het voor-en najaar. In bijzondere gevallen waren er extra-ordinaris Landdagen. Tot 1795 werden de leden beschreven (opgeroepen) door het Hof van Gelre en Zutphen, dat in de perioden dat de Landschap niet bijeen was, de dagelijkse gang van zaken waarnam en voorts zorg droeg dat de besluiten van de Landschap werden uitgevoerd. Vanaf februari 1795 kreeg het dan ingestelde Provinciaal College van Policie, Financie en Algemeen Welzijn deze funktie. De Landdag werd beurtelings in één der drie kwartiershoofdsteden gehouden. De kwartierssecretaris, meestal de (raads-)secretaris van de betreffende stad, was dan tevens Landschapssecretaris; notuleren was een van zijn taken
De andere kwartieren hadden hun eigen secretaris ook meegenomen, die assistentie verleende. Van de Landdagsrecessen werden steeds gewaarmerkte afschriften gezonden naar de andere twee kwartieren, de Rekenkamer (vóór 1795), het Hof van Justitie en het Provinciaal College (vanaf 1795). De ingekomen stukken en andere ter vergadering behandelde stukken bleven (in originali) berusten in het archief van het kwartier (hoofdstad) waar de vergadering was gehouden. In afschrift treft men ze vaak in de andere twee Statenarchieven aan. Ten gevolge van deze gang van zaken is er geen Landschapsarchief gevormd. Van belang is nog dat het voorzitterschap dat steeds door de burggraaf van Nijmegen werd bekleed m.i.v. 18 oktober 1795 ging rouleren. Het kwartier waar de vergadering werd gehouden, leverde tevens de voorzitter. Zie voor de besluitvormingsprocedure: G.J. Mentink, Bijdrage tot de kennis van het formele besluitvormingsproces in de vergaderingen van de Staten van Gelderland, 1715-1794, in: Rijksarchiefschool, Verslag en bijdragen 1969-1970, Utrecht, 1971.
N.B. De Staten van de drie kwartieren in Gelderland hielden in de regel tweemaal per jaar gecombineerde vergaderingen, de Landdagen, resp. in het voor-en najaar. In bijzondere gevallen waren er extra-ordinaris Landdagen. Tot 1795 werden de leden beschreven (opgeroepen) door het Hof van Gelre en Zutphen, dat in de perioden dat de Landschap niet bijeen was, de dagelijkse gang van zaken waarnam en voorts zorg droeg dat de besluiten van de Landschap werden uitgevoerd. Vanaf februari 1795 kreeg het dan ingestelde Provinciaal College van Policie, Financie en Algemeen Welzijn deze funktie. De Landdag werd beurtelings in één der drie kwartiershoofdsteden gehouden. De kwartierssecretaris, meestal de (raads-)secretaris van de betreffende stad, was dan tevens Landschapssecretaris; notuleren was een van zijn taken
De andere kwartieren hadden hun eigen secretaris ook meegenomen, die assistentie verleende. Van de Landdagsrecessen werden steeds gewaarmerkte afschriften gezonden naar de andere twee kwartieren, de Rekenkamer (vóór 1795), het Hof van Justitie en het Provinciaal College (vanaf 1795). De ingekomen stukken en andere ter vergadering behandelde stukken bleven (in originali) berusten in het archief van het kwartier (hoofdstad) waar de vergadering was gehouden. In afschrift treft men ze vaak in de andere twee Statenarchieven aan. Ten gevolge van deze gang van zaken is er geen Landschapsarchief gevormd. Van belang is nog dat het voorzitterschap dat steeds door de burggraaf van Nijmegen werd bekleed m.i.v. 18 oktober 1795 ging rouleren. Het kwartier waar de vergadering werd gehouden, leverde tevens de voorzitter. Zie voor de besluitvormingsprocedure: G.J. Mentink, Bijdrage tot de kennis van het formele besluitvormingsproces in de vergaderingen van de Staten van Gelderland, 1715-1794, in: Rijksarchiefschool, Verslag en bijdragen 1969-1970, Utrecht, 1971.
14.1. Landdrost/ Prefect als rechtbank in belastingzaken, 1807-1812
N.B. Zie ook het archief van de Raad van Financiën in het departement Gelderland en de inleiding bij het archief van de Prefectuur.
N.B. Zie ook het archief van de Raad van Financiën in het departement Gelderland en de inleiding bij het archief van de Prefectuur.
15.1. Prefectuur van het Departement van de Boven-IJssel, 1812-1813
N.B. Zie voor afkortingen van archieven en literatuur hoofdstuk 191. SB = Souverein Besluit.
N.B. Zie voor afkortingen van archieven en literatuur hoofdstuk 191. SB = Souverein Besluit.
17.1. Directie der Directe Belastingen, 1811-1813
N.B. Zie voor een beschrijving van de organisatie en taakuitoefening van de Directie de kopnoten bij rubrieken 15.2.7.211. en 15.2.7.212. De inv. nrs. 6391 en 6395 zijn aangetroffen in het archief van de Prefectuur. De inv. nrs. 6392-6394 zijn in 1896 en 1900 overgedragen door de griffier van de Provinciale Staten van Gelderland. Deze stukken zijn alles wat rest van het archief.
N.B. Zie voor een beschrijving van de organisatie en taakuitoefening van de Directie de kopnoten bij rubrieken 15.2.7.211. en 15.2.7.212. De inv. nrs. 6391 en 6395 zijn aangetroffen in het archief van de Prefectuur. De inv. nrs. 6392-6394 zijn in 1896 en 1900 overgedragen door de griffier van de Provinciale Staten van Gelderland. Deze stukken zijn alles wat rest van het archief.
-- Commissarissen tot de Administratie der Financiën in de drie voormalige kwartieren Nijmegen, Zutphen en Arnhem, 1799-1802
25. Bijlagen
0016 Gewestelijke besturen in de Bataafs-Franse tijd
Inleiding
25.
Bijlagen
laatste wijziging 15-01-2015
9 gedigitaliseerd
totaal 18 bestanden
25.1. Lijst van rekeningen van comptabele ambtenaren der domeinen, justitie en geestelijke goederen en huishoudelijke kosten van het departement
25.2. Lijst van kaarten en tekeningen
N.B. De kaarten zijn ingedeeld per kwartier en per kwartier in chronologische volgorde geplaatst. De tekeningen van gebouwen en constructies )zijn alfabetisch volgens de plaatsnaam gerangschikt en per plaats chronologisch.
De Kaartenafdeling van het Algemeen Rijksarchief bezit eveneens kaarten van Gelderland uit de jaren 1795- 1815; zie bv. (J.H. Hingman,) Inventaris der... kaarten... in het Rijksarchief (
Bedoeld is het Algemeen Rijksarchief), Tweede gedeelte, 's-Gravenhage 1871. Van een groot aantal hiervan zijn in het Gelders Archief kopieën aanwezig (summier beschreven in een getypt overzicht).
J. den Draak.
N.B. De kaarten zijn ingedeeld per kwartier en per kwartier in chronologische volgorde geplaatst. De tekeningen van gebouwen en constructies )zijn alfabetisch volgens de plaatsnaam gerangschikt en per plaats chronologisch.
De Kaartenafdeling van het Algemeen Rijksarchief bezit eveneens kaarten van Gelderland uit de jaren 1795- 1815; zie bv. (J.H. Hingman,) Inventaris der... kaarten... in het Rijksarchief (
Bedoeld is het Algemeen Rijksarchief), Tweede gedeelte, 's-Gravenhage 1871. Van een groot aantal hiervan zijn in het Gelders Archief kopieën aanwezig (summier beschreven in een getypt overzicht).
J. den Draak.
25.3. Lijst van aanschrijvingen
N.B. Deze bijlage bestaat uit een lijst van antwoorden op aanschrijvingen, per rubriek chronologisch gerangschikt. Onder "aanschrijving" wordt hier verstaan een schriftelijke opdracht van een hoger bestuursorgaan aan één of meer lagere, met name gemeentebesturen en justitiële ambtenaren, tot het verstrekken van gegevens. Opgenomen zijn alleen aanschrijvingen van de gewestelijke besturen (die meestal op last van de centrale overheid plaatsvonden), en daarvan de aanschrijvingen die veel gegevens hebben opgeleverd en door de betrokken instelling apart zijn bewaard. In de series ingekomen stukken respectievelijk de "verbalen" van de verschillende bestuurscolleges komen ook antwoorden op aanschrijvingen voor. De lijst geeft de datum van de aanschrijving, de naam van het bestuursorgaan, een beknopte omschrijving van het onderwerp en het inventarisnummer, waaronder de antwoorden te vinden zijn.
J. Hofman en K.J.W. Peeneman.
N.B. Deze bijlage bestaat uit een lijst van antwoorden op aanschrijvingen, per rubriek chronologisch gerangschikt. Onder "aanschrijving" wordt hier verstaan een schriftelijke opdracht van een hoger bestuursorgaan aan één of meer lagere, met name gemeentebesturen en justitiële ambtenaren, tot het verstrekken van gegevens. Opgenomen zijn alleen aanschrijvingen van de gewestelijke besturen (die meestal op last van de centrale overheid plaatsvonden), en daarvan de aanschrijvingen die veel gegevens hebben opgeleverd en door de betrokken instelling apart zijn bewaard. In de series ingekomen stukken respectievelijk de "verbalen" van de verschillende bestuurscolleges komen ook antwoorden op aanschrijvingen voor. De lijst geeft de datum van de aanschrijving, de naam van het bestuursorgaan, een beknopte omschrijving van het onderwerp en het inventarisnummer, waaronder de antwoorden te vinden zijn.
J. Hofman en K.J.W. Peeneman.
laatste wijziging 04-10-2023
8.672 beschreven archiefstukken
2.495 gedigitaliseerd
totaal 403.345 bestanden
Inventaris
laatste wijziging 04-10-2023
8.672 beschreven archiefstukken
2.495 gedigitaliseerd
totaal 403.345 bestanden
Kenmerken
laatste wijziging 04-10-2023
8.672 beschreven archiefstukken
2.495 gedigitaliseerd
totaal 403.345 bestanden