Menu

De chat is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 13:00 en 16:00 uur. Is de chat offline? Bekijk onze Veelgestelde vragen of stel uw vraag via ons contactformulier.

Uw zoekacties: Secretarie Gemeente Valburg 1811-1932

2961 Secretarie Gemeente Valburg 1811-1932

Archieftoegang

Hier vindt u de inventaris van een archieftoegang. Hierin staat beschreven welke stukken zich in dit archief bevinden. 
 
Het nummer dat voor de titel van het archief staat is het toegangsnummer van dit archief. Het nummer dat voor de beschrijving van een stuk staat is het inventarisnummer. 
  • Bij ‘Kenmerken’ vindt u algemene informatie over dit archief
  • Bij ‘Inleiding’ vindt u achtergrondinformatie over dit archief, denk hierbij aan de openbaarheid, de archiefvormer en de oorsprong en opbouw van het archief.
  • Bij ‘Inventaris’ vindt u de lijst met beschrijvingen van stukken die zich in dit archief bevinden. 

Hoe zoekt u door een archieftoegang?

Klik op de zoekbalk links bovenin en voer uw zoekterm(en) in. Klik vervolgens op ‘zoek’.
Onder ‘Gevonden archiefstukken’ verschijnen de beschrijvingen van stukken uit dit archief waar deze term in voorkomt. Om te zien in welk deel van het archief deze stukken zitten klikt u op ‘Inventaris’. Dor telkens te klikken op het woord/de woorden die vetgedrukt worden weergegeven komt u uit bij de (met geel gemarkeerde) zoektermen. 

Welke archieftoegangen heeft het Gelders Archief?

Bekijk het Archievenoverzicht  om te zien welke archieven zich in het Gelders Archief bevinden. Deze zijn niet allemaal geïnventariseerd en beschikbaar voor inzage. Als er geen inventarislijst beschikbaar is, is dit archief helaas nog niet in te zien. 
 

 

beacon
 
 
Inleiding
1. Openbaarheid en citeren
2. Korte geschiedenis van de gemeente
3. Geschiedenis van het archief
4. Verantwoording van de inventarisatie
5. Aanwijzingen voor de gebruiker
2961 Secretarie Gemeente Valburg 1811-1932
Inleiding
5.
Aanwijzingen voor de gebruiker
Deze beschrijvende archiefinventaris beslaat de periode 1817-1927.

Zoals gebruikelijk bestaat de inventaris van een gemeentearchief uit stukken van algemene aard en stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen. Onder stukken van algemene aard zijn alle stukken die op meer dan een onderwerp betrekking hebben ondergebracht, zoals notulen, ingekomen stukken en afschriften van verzonden stukken en verslagen van de toestand van de gemeente. Dit is het belangrijkste gedeelte van het archief. Hierin is immers de hoofdmoot van de correspondentie te vinden, grotendeels toegankelijk via indicateurs van ingekomen en uitgaande stukken. Wei dient men er rekening mee te houden dat in de 19e eeuw veel stukken niet van een registratienummer zijn voorzien. Deze stukken werden oorspronkelijk chronologisch opgeborgen, later op alfabet van onderwerp en chronologisch.
Onder het hoofdstuk 'stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen' vindt men de stukken die buiten bovengenoemde categorieen vallen. Het toegepaste schema blijkt duidelijk uit de inhoudsopgave van deze inventaris.

Bij het raadplegen van de reeksen ingekomen en uitgaande stukken dient men er rekening mee te houden dat niet alle stukken werden ingeschreven in de indicateurs. Van 1910-1922 werden de ingekomen stukken en van 1923-1927 ingekomen en afschriften van verzonden stukken op alfabet van onderwerp bijeen gebracht. Bij de laatste serie bevindt zich in het eerste deel van ieder jaar de 'sleutel-indicateur'. Van 1863-1909 (met hiaten) zijn behalve de indicateurs ook nog alfabetische registers op de indicateurs bewaard gebleven.

In de serie ingekomen stukken worden ook raadsbesluiten, (belasting)verordeningen, instructies, aan- en verkopen, bouwvergunningaanvragen, hinderwetvergunningen, aanbestedingen e.d. aangetroffen.
Vanaf 1 januari 1928 werd het registratuurstelsel ingevoerd en werden de ingekomen en afschriften van verzonden stukken zaaksgewijs opgeborgen d.m.v. de code van de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Tussen haken [ ] geplaatste jaartallen geven het vermoedelijke jaartal aan. Op de stukken ontbreekt dan het jaartal.

De registers van de burgerlijke stand en de bevolkingsregisters c.a. zijn in deze inventaris opgenomen. Bij raadsbesluit van 20 december 1881 werden de letters vastgesteld die bij een bepaald dorp hoorden:
A = Valburg
B = Oosterhout
C = Slijk-Ewijk
D = Herveld
E = Andelst
F = Zetten
G = Homoet
H = Loenen

Deze letters werden o.a. gebruikt voor de bevolkingsregisters van 1825 t/m 1920, tot 1909 alfabetisch ingericht en van 1910-1920 op huisnummer met alfabetische index. De
gestichten en scholen hadden eigen registers, evenals de dienstboden. In 1921 is het kaartensysteem ingevoerd. Deze kaarten zijn niet opgenomen in deze inventaris, omdat ze
gebruikt zijn tot 1939.
6. Literatuur
Inventaris

Kenmerken

Datering:
(1762) 1811-1932 (1993)
Auteur:
A.B. van 't Wiel-Nieman
 
 
 

Contact

location Westervoortsedijk 67-D
     6827 AT Arnhem
     (parkeerplaats aan de
     Mercatorweg)

E-mail Contactformulier
Telefoon  Telefoon
calender2 Openingstijden studiezaal